måndag 23 mars 2015

Det syns ju inte - tidsuppfattning och minnet

Har du funderat över hur mycket i vårt samhälle som kräver att du kan förstå bokstäver och siffror?

Ta dig en stund och fundera ordentligt över hur det är att inte förstå de där krumelurerna.

För det första hade du haft det väldigt svårt att ta dig igenom mitt blogginlägg och du hade kanske givit upp och struntat i att läsa vidare. Eller så hade du tyckt att det var så intressant att du hade knagglat dig igenom alla rader.

Det hade tagit dig betydligt längre tid än för någon som läser och förstår obehindrat. Det hade tagit betydligt mycket mer av din ork.

Men att ha dyslexi/dyskalkyli är mer än bara svårigheter med att läsa, skriva och räkna.

Jag tänkte ta upp två områden som innebär problem för Magda med diagnoserna adhd, dyslexi och dyskalkyli.

Tidsuppfattning - Många som har adhd, dyslexi och/eller dyskalkyli har också svårt med tidsuppfattningen och har väldigt svårt att lära sig klockan.

Det kan bli problem på morgonen när du inte riktigt förstår om du är sen eller inte.

Flera gånger har Magda ringt mig med andan i halsen när hon stressat till bussen trots att hon är i god tid och får vänta innan bussen kommer.

Andra gånger har jag kommit på henne att sitta och göra annat, titta på tv, och helt glömt bort tiden.

Att säga:

- Om en kvart ska du gå.

saknar betydelse för henne. Hon förstår inte konceptet. Förstår inte vad en kvart är.

- Mamma, det är jobbigt nu när det blir ljusare ute. Jag vet inte när jag ska gå till bussen.

Om du brukar gå till bussen när det är mörkt ute blir du självklart stressad när du upptäcker att det plötsligt är ljusare ute.

Det låter kanske konstigt för oss andra som inte har problem med tidsuppfattning.

Att alltid komma försent, att alltid få skäll för att man inte kan passa tider, att alltid känna att man misslyckas.

Finns det verkligen någon som tror att man väljer att ha det så?


Minnet - ett annat problem är minnet. Att inte komma ihåg gympakläderna, läxböcker eller att man skulle gå till ett annat klassrum just denna lektionen.

Man gör det inte för att vara elak. Man gör det inte för att man är lat. Man gör det definitivt inte för att man är dum. Det bara är så.

Vissa saker fastnar inte i minnet medan andra sitter som berg. Som anhörig kan jag ibland förundras över att saker som, i min värld, är oviktiga sitter fast i minnet medan annat, viktigt, bara försvinner.
Visst är det konstigt att hon inte kan komma ihåg glosorna i engelska trots att vi tragglade dem hela kvällen medan texten till hitlåten på engelska kan sjungas utan problem.

Minnet använder du också när du ska få erfarenheter. Men för att du ska lära dig en sak måste du först minnas att du har gjort samma sak tidigare och du måste också komma ihåg vad som inträffade då och dra slutsatser ifrån din upplevelse,

Kommer du då inte ens ihåg att du varit med om saken tidigare är det som att springa in i väggen gång på gång. Du kommer inte ihåg, du lär dig inte av ditt misstag.

Så trots att en funktionsnedsättning inte syns så betyder det inte att du inte har svårigheter som ställer till det för dig i livet. Allt syns inte men finns ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar