söndag 22 mars 2015

Utvärdering av första veckan med schema

Söndag och dags att utvärdera första veckan av vårt nya system med schema över hushållssysslorna.

Jag tycker det gått förvånansvärt bra. Magda har klagat lite och försökt smita undan men vi har varit ståndaktiga. 

- Jag vill inte vara med på detta jävla nya systemet. 
- Jaha, svarade jag. Nu är det detta som gäller i vårt hem.

Möttes av en sur blick och tystnad. 

Hon vägrade städa sitt rum och fick inte vara med kompisar dagen efter. 

Hon försökte smita undan med tvätten i fredags men tog tag i det i går istället. 

Som det ser ut nu är alla sysslor strukna på schemat. Alla utom Magdas rum. Det kommer att hänga över henne tills hon fixar rummet. 

Inget städat rum - inga kompisar. 

Matlagningen har fixats med mer glädje än städning. 

Maja har fått dagar med enbart plugg eftersom hon har ett stort arbete som kräver hennes tid. Men allt annat som hon skulle göra under veckan har gjorts utan att klaga. 

Även gubben har gjort det som står vid hans namn. Men bara det. 

Jag påpekade att det inte är allt som står på schemat och att vi som vuxna har mer att göra. Det köpte han inte. Så det får vi diskutera ikväll. 

Max har sluppit helt undan eftersom han bara kommit hem en dag denna veckan. Nästa vecka blir nog likadan men sedan kommer han också få uppgifter. 

Jag är väldigt nöjd med hur det har fungerat. Och när vi sätter oss ner ikväll för att skriva nästa veckas schema ska jag ösa beröm över alla mina familjemedlemmar.

Vi har tagit två stora kliv framåt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar