söndag 29 mars 2015

Utvärdering andra veckan

Denna veckan har inte varit lika lyckad.

Gubben har varit trött och grinig på kvällarna efter tung arbetsdag. Han har börjat klaga väldigt mycket över sin handled och att fingrarna somnar. Men gå till doktor tänker han inte gå. Han har bara gjort en dags syssla. Inte ens laga mat i fredags fixade han. Orsaken var att Max kom hem och önskade sig pizza. Jag lagade minsann min egen mat medan de åt köpepizza.

Maja har varit sjuk och inte orkat göra många av sina sysslor. Det kan jag köpa. Är man sjuk kan man inte kräva lika mycket. Hon har faktiskt varit så sjuk att hon varit hemma från skolan i tre dagar.

Magda har varit sur och grinig. Av hennes sysslor är det bara en som bockades av under veckan.

Själv har jag en hel veckans sysslor avbockade från schemat trots att jag haft några riktigt dåliga dagar.

Men idag söndag blev det städat. Söndagens sysslor bockades av och även de flesta av de som inte gjorts i veckan.

Snacka om upphämtning.

Gubben hade förra veckan ett resonemang om att vi bara skulle göra de sysslor om stod på schemat och höll inte med mig när jag sa att det fanns mer att göra i ett hem. Han höll inte heller med om att vi vuxna skulle bära ett tyngre ansvar än barnen. Så jag beslöt att visa honom vad jag gör en dag när jag BARA går hemma.

6.05 - Väcka tjejerna
6.10 -  Plocka fram frukost
6.15 - Väcka gubben som somnat om
6.40 - Plocka undan frukost
6.45 - Påminna Magda om att det är dags att gå till bussen
7.15  - Plocka ur diskmaskinen och plocka in disken från diskbänken
8.00 - Gå runda med Rex
8.40 - Ta in tidningen på vägen tillbaka
8.45 - Koka kaffe
9.15  - Stoppa i tvätt i maskinen, tömma torktumlaren och vika tvätten
9.55 - Bädda sängen
10.15 - Ringa banken och boka tid för möte
10.45 - Stoppa in tvätt i torktumlaren/hänga upp tvätt, lägg i ny maskin tvätt i maskinen, vika tvätt
11.15 - Laga ett par byxor och en kudde
11.30 - Laga Majas vetekudde
12.15 - Storstäda lilla hallen från golv till tak samt plocka bort vinterkläder (min uppgift enligt schema)
13.30 - Gå ut med Rex
14.10 - Tömma torktumlare, stoppa in ny blöt tvätt/hänga upp tvätt, stoppa i ny tvätt i maskinen, vika tvätt
14.50 - Börja laga mat (min uppgift enligt schema)
16.45 - Familjen hemma och vi äter
17.15 - Diska undan (min uppgift enligt schema)
17.50 - Stoppa in tvätt i torktumlare/hänga tvätt, stoppa i ny maskin, vika tvätt
19.30 - Stoppa in tvätt i torktumlare/hänga tvätt, stoppa i ny maskin, vika tvätt
21.30 - Helt slut och går till sängs

När gubben såg vad jag skrivit var hans kommentar:

- Jag ska också börja skriva upp allt jag gör på jobbet. Minut för minut.

Suck! Han förstod inte alls vad jag hade försökt visa. 

Jag är BARA hemma men han jobbar. Hans resonemang om vad som är jobb är att det är på heltid och att man får lön. Allt annat räknas inte som jobb.

När ska han inse att det finns mer att göra än det som står på schemat? När ska han inse att jag inte BARA går hemma utan att jag gör saker. Framförallt undrar jag när han ska förstå varför jag är helt slut klockan 21.30 och vill gå till sängs. Han vill att jag ska sitta framför dumburken och "umgås som en normal familj". 

Umgås? Med en tv? Enligt mig umgås man när man tittar på varandra och för en dialog. Men jag kanske har fel.

Ikväll ska vi sätta oss och göra schema för kommande vecka. Blir lite annorlunda eftersom Max är hemma nästa vecka. Blir nog till att lägga till några uppgifter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar