torsdag 11 juni 2015

Hakuna matata



Dagen började i ren kaos men avslutades Hakuna matata!

Magda började klaga högljutt redan igår kväll över ont i nacken.

- Mamma, jag tror jag brutit nacken.

Min första tanke var att tisdagens första dop hade gett henne nackspärr så jag fixade nackkrage av mormor och värmde körsbärsdynan i mikron. Tillslut somnade hon i alla fall.

När Magda vaknade i morse kom hon inte ur sängen. Stackaren hade väldigt ont. Fick äntligen ur henne att hon hade ont i halsen, mot i nacken och huvudet. Igår hade hon inte klarat av att svälja och därför låtit bli att äta i skolan.

Hon skrek och tårarna sprutade när hon svalde Ritalin. Stackare!

Efter samtal med assistenten bestämde jag mig för att ringa vårdcentralen. Berättade hur Magda mådde och betonade min oro över den onda stela nacken. Tid fick vi snabbt.

Finaste assistenten Sussie erbjöd sig följa med Magda till doktorn. Magda klarar inte av sådant själv.

Det visade sig att Magda hade halsfluss och hon fick penicillin utskrivet. Första gången i hennes 15 1/2-årlig liv som hon äter penicillin. Sköterskan som jag pratade med bad mig upprepa mig flera gånger när jag sa att hon aldrig ätit penicillin. Är hon unik?

Ingen i det här huset har ätit penicillin sedan Maja var 2. Det vill säga strax innan Magda föddes. Det kan väl inte vara konstigt?

Nu ikväll säger Magda att hon inte tänker äta medicinen eftersom hon mår bättre men hennes hals är hemskt svullen och röd.

Visst tycker jag det är bäst att kroppen själv får läka men det finns tillfällen när kroppen behöver hjälp.

Jag körde Maja till Brösarp för grillfest med några tjejer från klassen. De har börjat sitt sommarlov men Maja ska in till skolan och göra ett prov imorgon.  Därför sover hon över hos en kompis. Blir nära och bra och en mysig start på lovet. Undrar om de kommer att sova något eller bara prata hela natten.




På väg hem stannade jag till och andades. Lät dagens stress och oro rinna av mig och bara njuta av utsikten. Det är något speciellt med blå himmel, hav och grönt gräs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar