tisdag 9 juni 2015

Sjuk Maja och Hur gick det med städschema?



Stackars Maja är sjuk. Hon ligger i troligtvis samma sjuka som däckade Magda i fem dagar och Max i två. Själv var jag totalt tjock i skallen i fyra dagar.

För Maja är det jättejobbigt att vara sjuk. På grundskolan fick till och med rektorn vid ett tillfälle säga till henne att hon skulle hålla sig hemma.

Jag har som regel här hemma att om de har feber och är medtagna så ska de vara hemma men för Maja är detta svårt. Hon vill absolut inte missa något i skolan. Just denna veckan känns det otroligt jobbigt för henne. Inte nog med att hon missar lektioner, hon missar sista veckan i skolan innan sommarlovet med allt vad det innebär.

Hoppas att hon piggnar till snabbt för det är förutom hennes egen skolavslutning på torsdag också studentfest för Max flickvän imorgon.


Så det där med vårt städschema. Som jag tyckte fungerade så bra under en period. Hur gick det med det?

Jo, plötsligt bestämde sig gubben för att han inte behövde vara delaktig i upprättandet av schema och efter det var han heller inte tvungen att utföra de uppgifter som var tilldelade honom. Så städschemat gick i graven.

När gubben inte hjälpte till slutade även ungdomarna att göra sina sysslor. Jag förstår dem faktiskt. Varför ska de göra saker när deras pappa beter sig som ett barn och vägrar göra sin del i familjen?

Men....
jag har inte tagit över deras uppgifter. Jag fortsätter att göra ungefär lika mycket som jag gjorde med mina uppgifter. Lilla toaletten städas en gång i veckan, jag tvättar någon maskin tvätt i veckan och jag byter sängkläder varje vecka. Mat lagar jag några dagar i veckan men har inte tagit på mig uppgiften att skriva matschema eller handla. Det får bli från dag till dag och den som känner för det lagar mat. Igår, innan Majas feber bröt ut ordentligt, var det hon som handlade och lagade mat till familjen. Idag kommer jag att laga mat eftersom jag inte börjar arbeta förrän klockan 18.

Nu kommer vi in i en period där jag arbetar heltid och kommer att vara hemma betydligt senare än gubben. Max jobbar någon vecka till och tjejerna går denna vecka på sommarlov.

Jag är lite rädd att mycket ansvar kommer att läggas på Maja eftersom hon har samma "Bror Duktig"- mentalitet som jag.

Min förhoppning är att gubben kommer att inse att hans hem inte kan se ut som en soptipp men chansen för det är väldigt liten. Jag har bestämt mig för att blunda stenhårt och slå mig själv om jag återgår till samma slavgöra i hemmet.

Vi är en familj och vi bor i detta huset tillsammans. Ska vi få detta till att fungera måste vi hjälpas åt. Det fungerar inte att en person försöker sköta hela skeppet. Ingen kan göra allt. Med tanke på min hälsa och mina arbeten kommer antingen jag ramla överbord eller så kommer skeppet att gå på grund

Kom igen nu kapten, locka upp rodret eller delegera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar