onsdag 3 juni 2015

Lingondricka




Fick ett meddelande från min bror. Han undrade om jag ville ha lingon. Hans frys hade gått sönder under natten och lingonen var tvungna att tas omhand ikväll.
Så jag skickade dit gubben medan jag satt och väntade på tjejerna utanför Swedenrock. När jag kom hem kokade vi lingondricka.
Totalt blev det 8 flaskor. Några kommer jag att lämna till min bror och hans familj.


2 liter lingon (1 1/2 kg)
1 liter vatten
3 dl strösocker per liter vätska

Koka lingon och vatten minst 5 minuter. Skumma av några gånger.
Mosa bären lite.
Häll upp bärmassan i en silställning och låt självrinna. Hjälp till lite om du är otålig.



Mät upp socker beroende på mängd vätska och häll i kastrullen.
Häll tillbaka vätskan.
Rör ut sockret.
Koka minst 5 minuter.
Skumma.
Häll upp på väl rengjorda helst kokta flaskor. Jag spolar dem i hett vatten. Tillsätter sedan 2 tsk atamon och 1 dl hett vatten och skaka ordentligt. Glöm inte att skölja ordentligt med varmt vatten efteråt.
Förvara svalt. Helst i kylskåpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar