tisdag 13 november 2012

Information - kritik, upplysning - gnäll

För det allra mesta sköter jag köksregionen. Jag lagar mat, jag diskar och jag städar efter mig. Men ibland hinner jag inte innan jobbet. Ibland orkar jag inte och ibland har det faktiskt lagats mat under tiden jag varit på jobbet.

Jag är väldigt tacksam för de gångerna som gubben tagit hand om disken. För det mesta när jag kommer hem klocka 00.15 så är diskmaskinen igång. Men ofta är diskbänken full av disk.

Ett antal gånger har jag informerat, upplyst, min man om att gjutjärnsgrytor och stekjärn INTE ska diskas i diskmaskinen.

Jag tycker jag är lugn, saklig och informativ men han reagerar varje gång med ilska.

- Du ska alltid gnälla.
- Jag gnäller inte. Jag bara förklarar. Så du inte gör så igen.
-Ska du gnälla kan du ta hand om disken själv.
- Jag gnäller inte. Gjutjärn fixar inte diskmaskinen. Det rostar.
- Du bara klagar.

SUCK!!!

- Stoppa INTE in gjutjärn i diskmaskinen. Låt det stå i hon. Jag diskar det själv.
- Ska det vara på det viset kan du ta hand om disken själv.

SUCK!!!!

Jag vet inte hur jag ska få honom att förstå. Trodde polletten skulle trilla ner förra helgen när han stod och stekte frukost till sig själv och allt fastnade i stekjärnet. Han svor och gapade över det kassa stekjärnet.

- Gjutjärn måste oljas in då och då. Helst inte ens diska med diskmedel eftersom det ta bort fettet. Du får väl använda smör när du steker.
- Det ska inte behövas. Bacon är fett.

Igår hade jag hällt matolja i gutjärnsgrytan så den fick suga åt sig ordentligt. Gubben tittade på mig men sa inget.

Idag när jag plockar ur diskmaskinen har han ställt in stekjärnet och det är alldeles rostigt.

Vet inte hur jag ska nå honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar