fredag 9 november 2012

Kristallnatten

Det finns saker som hänt i historien som får mig att skämmas över att vara människa.

Hur kan man beter sig så fruktansvärt mot sina medmänniskor?

Vad är det i oss som gör att vi kan vända oss emot vår granne, vår vän och till och med vår egen familjemedlem om de tillhör fel? Fel religion, fel hudfärg, fel släkt, fel etnisk bakgrund, fel fysisk eller psykisk hälsa eller ekonomiska förutsättningar.

Hur kan man?

I natt, natten mellan den 9 och 10 november, uppmanas vi alla att minnas det som inträffade 1938. Det som kallas Kristallnatten.

"Natten mellan den 9 och 10 november 1938 brändes och förstördes över 1 400 synagogor och bönehus. Omkring 7 500 judiska butiker fick skyltfönstren krossade, vandaliserades och plundrades. Också judiska bostäder vandaliserades. Judar misshandlades, kastades ut genom fönster, sköts, slogs ihjäl och höggs till döds med knivar. Många begick självmord i desperation. 30 000 judiska män arresterades och skickades till koncentrationslägren Dachau, Buchenwald och Sachsenhausen, där de utsattes för en brutal behandling av SS. De som hade möjlighet att lämna Tyskland blev senare frisläppta, efter att de hade förbundit sig att aldrig återvända.

Enligt senare forskning mördades omkring 400 judar under natten den 9-10 november. Tillsammans med självmorden och dödsfallen i koncentrationslägren den närmaste tiden efteråt, beräknas det totala antalet dödsoffer för hela pogromen vara runt 1 500. De materiella skadorna uppgick till enorma summor. Regeringen gav judarna själva skulden för händelsen och tvingade dem att betala ett kollektivt skadestånd på en miljard mark till staten. De judiska affärsägarna fick också städa upp på gatorna efter förödelsen." 


Även om man inte går i något av de manifestationerna som arrangeras runt om i vårt land så tycker jag man ska ta sig en stund att fundera över vad som hände under perioden 7-13 november 1938. Vad som hände under andra världskriget. Vad som hände i Rowanda, fd Jugoslavien osv. 

Det händer faktiskt än idag. 

Vi får aldrig vänja oss vid att vara odjur. Vi måste låta mänskligheten vinna. Det mänskliga, det kärleksfulla.

Jag är kristen och jag gör allt jag kan för att visa samma kärlek och omtanke för mina medmänniskor som Jesus gjorde för människorna. 

Han gjorde ingen skillnad på fattig eller rik. Han gjorde ingen skillnad på man eller kvinna. Han gjorde ingen skillnad på etnisk tillhörighet. 

Jesus öppnade sin famn för alla. Varför ska då vi vara sämre? Kan du kalla dig kristen då?

Jag försöker inte tvinga på någon min religiösa uppfattning och jag respekterar att andra har en annan tro. Det finns fina människor som jag betraktar som mina vänner som både är muslimer, mormoner och ateister. Deras religion är inte det viktiga. Det viktiga är att de visar medmänsklighet och respekt. 

Den dagen vi kan acceptera alla de olika blommorna i mänsklighetens bukett då är vi alla fria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar