onsdag 28 november 2012

Tortellinigratäng med kassler

Idag är ingen bra dag. Eller som gubben sa:

- Du har haft väldigt ont länge nu.

Jag har ständig värk. Inte en dag det går utan att jag har ont någonstans i eller utanpå kroppen. Men denna smärtan som jag har haft några dagar nu börjar ta på humöret. Kanske borde jag känna mig besegrad och äta medicinen men jag försöker kämpa lite till. Kan det vara så att det är kallare väder på gång?

Så efter en del måsten kröp jag ner i sängen igen. Först avslappningsskivan och sedan somnade jag en stund.

Magda slutade tidigare från skolan idag och ringde faktiskt och väckte mig. Hon ville till Lindex eftersom hennes byxor gått sönder.

Passade då på att handla lite som kunde förvandlas till middag. Fuskar rejält och köpte färska tortillini. Valda ostfyllda men det är ju efter tycke och smak. Jag använde kassler men det går utmärkt att använda kryddkorv, lättkokta grönsaker som till exempel broccolli.

900 gram kassler
500 gram färsk tortollini
10-15 soltorkade tomater i olja
6 dl vätska (grädde/mjölk)
3 msk vetemjöl
2-3 dl riven ost
1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar

Koka pastan i lättsaltat vatten i 3 minuter.
Häll av vattnet.
Skär kassler och tomater i strimlor eller bitar.
Blanda kassler, pasta och tomater i en smord ugnsform.
Rör ut vetemjölet i vätskan i en kastrull och koka upp.
Tillsätt osten och låt den smälta.
Krydda.
Bred ostsåsen över pastan.
Strö gärna lite riven ost över.
Gratinera i 15 minuter i 220 graders ugn.

Servera med kokt broccolli och tomater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar