tisdag 6 november 2012

Köttbullar med stora klyftpotatis



Fixar till mat utan att behöva åka till affären. Undrar om ungarna accepterar mitt alternativ till sås. Gräddfil och dipp (Ranch). Hade några förpackningar med dipp i skåpet sedan min moster som jobbar på OLW hälsade på.

1 kg köttfärs (nöt)
1/2 purjolök
2-3 vitlöksklyftor
1 dl skorpmjöl
2 dl grädd/mjölk (använde upp det laktosfria)
1 msk fond (fick blanda kalv och grönsak)
150-200 gram lufttorkad skinka (funkar med bacon)
knappt 1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk Johnnys senap
2 ägg

Blanda skorpmjöl, grädd/mjölk och fond i en stor skål. Låt svälla.
Finhacka purjolök och vitlök.
Blanda ner i skorpmjölet.
Smaksatt med kryddor och senap.
Sist blanda ordentligt ner köttfärsen.
Låt stå en stund.
Forma till köttbullar med fuktiga händer. Hur stora eller små du gör är mindre viktigt. Viktigt däremot är att du får dem ungefär lika stora.
Stek på medelvärme (5:an).
Skaka runt så köttbullarna steks från alla sidor. Hjälp de som inte rullar.

När är köttbullen klar? Jag trycker på köttbullen och när den blivit stum i konsistensen så är den färdig. Fortfarande mjuk? Inte klar. Eftersom jag använder mig av nötfärs är det inte superviktigt att köttbullen är totalt genomstekt.

Skär 8-10 bakpotatis i klyftor.
Placera på ugnsfast form och häll över olja (raps).
Krydda med salt och lite paprikapulver.
Vänd runt ordentligt.
Stek i ugn 220 grader tills klara.
Rör runt några gånger under stektiden.
Stick i potatisklyftorna och känn efter när de är mjuka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar