tisdag 27 november 2012

Kycklingenchiladas

Mina barn kallar tortillabröd med ost som jag steker lätt i torr stekpanna och serverar med vitlökssås för enchiladas men det är egentligen en felaktig benämning på den rätten. Så jag ska försöka lära om.

Idag blir det kyckling med risk för att gubben skriker högt. Nåja, är han hungrig äter han nog.

Jag har färdiggrillade kycklingfiléer i frysen. Annars går det utmärkt att steka filéer innan och låta dem kallna lite. Använd en färdiggrillad kyckling om det ska gå snabbare. Tror till och med att det finns färdig tärnad kyckling i frysdisken. Inget jag testat på men det kanske är gott det också.

Enchiladas:
800 gram kycklingfilé
3 dl ketchup
1 1/2 tsk tacokrydda (färdigköpt tacokrydda på påse fungerar utmärkt)
1 purjolök
1 röd paprika
150 gram svarta oliver
tortillabröd (medium)
2-3 dl riven ost

Dressing:
4 msk majonnäs
2 dl turkisk yoghurt
2 vitlöksklyftor
1 1/2 tsk tacokrydda

Enchiladas:
Dela kycklingen i mindre bitar.
Blanda ketchup och tacokrydda till en enkel tomatsås.
Strimla purjolök.
Skär paprikan i tärningar.
Dela oliverna lite.
Använd hälften av tomatsåsen och vänd ner kyckling, purjolök, paprika och oliver.

Fördela blandningen på ett tortillabröd och rulla ihop.
Placera rullarna i en smord ugnsfast form
Ringla över resten av tomatsåsen.
Strö över riven ost.
Gratinera mitt i ugnen i 10 minuter 220 grader.

Dressing:
Blanda majonnäs, yoghurt, vitlök och tacokrydda.
Låt stå kallt.

Servera med sallad och tacosås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar