torsdag 23 maj 2013

Kost - hälsa - diet funderingar

Funderar på det här med hur kost faktiskt påverkar hur vi år. Det är svårt att veta vad som är bra eller dåligt och jag tror att alla människor är olika. Alla kroppar behöver olika saker och det bästa är att hitta just det som fungerar för mig eller dig.

Att rekommendera eller berätta om de positiva förändringarna man gjort är väl bra men det jag motsätter mig är de fanatiska försöken att "ovända".

Det blev så tydligt i kommentarerna till ett Facebook-inlägg av en vän.

Hon skrev om sin sömnlösa natt på grund av fibromyalgi.

Direkt kom det kommentarer från en av hennes vänner att hon nu mådde mycket bättre sedan hon börjat äta LCHF och utesluta alla spannmålsprodukter.

Tror knappt meddelande hade hunnit landa förrän det kom ett svar från en person som påpekade att LCHF som är en "köttdiet" absolut inte kan vara hälsosamt. Varken för miljön eller för den enskilde individen pågrund av att djuren äter konstgjord mat och fyllas med mediciner.

Båda två ansåg att just deras var det bästa.

Jag blev så trött.

Om man skulle lyda alla så skulle man inte kunna äta eller dricka någonting överhuvudtaget. Resultatet av den dieten vet vi alla vad det blir.

Jo förresten, vi skulle proppat i oss massa tillskott, vitaminer och mineraler.

Kanske skulle vara en affärside att lansera den nya kosten:

"Slösa inte bort din tid med att laga mat. Umgås mer med din familj och gläds av din frihet. Ät vår tablett morgon, middag och lunch så får du i dig just de ämnen som du behöver för att överleva."

Njuta av en tallrik med god mat? Det tillhör det förgångna.

1 kommentar:

  1. Håller med dig. Man får äta vad man vill. Personligen hade jag inte klarat någon diet. Jag vill äta lite av allt så jag kontrollerar helt enkelt hur mycket kalorier jag äter varje dag. Detta funkar för mig men inte för andra...

    SvaraRadera