fredag 17 maj 2013

Vikariedilemma

Att få en vikarie i skolan ses säkert av många elever som en möjlighet till att få det lite slappare. För Maja är det ett elände.

Det tar ett tag för Maja att få förtroende för en lärare. Vissa längre och andra kortare tid.

Tyvärr har hon varit med om flera tillfällen att läraren omplacerats när Maja äntligen känner att hon blir förstådd.

Att då få vikarie av någon anledning är jobbigt.

Hon litar inte på personens förmåga (kontrollsyndrom).

Maja har fått vikarie i slöjden och hon har inte litat på lärarens förmåga. Plötsligt insåg Maja att det inte längre går att förhala och vänta på att ordinarie lärare kommer tillbaka. Läraren kanske inte kommer tillbaka alls och då är det vikarien som sätter betyg. 

Hur löser man detta?

En kväll hjälpte jag Maja att lägga ut mönstret på tyget. Hon nålade och det var dags att klippa. 

Maja backade. Hon litade inte på sin förmåga. Oavsett hur jag peppade och sa att butiken hade mer tyg om det blev fel så vågade hon inte.

-Mamma, kan inte du klippa fast det är mitt skoljobb?

Självklart. Men hela tiden förklarade jag varför jag klippte som jag gjorde. Vad man ska tänka på och så vidare.

Idag var det dags för slöjdlektion och Maja glömde allt hemma. Förtvivlad skickade hon sms och jag körde till skolan.

Snabbt förklarade jag för Maja vad hon skulle göra denna lektionen.

Kasta kanterna. Vad innebär det uttrycket? Förenkla dina ord. Inte stressa. Lugn. Enkelt utan att "idiotförklara".

-Du ska sy sicksack längs med kanten.
-Sen då?
-Du kan rynka kjolen.
-Jag vill vika.
-Gör det. Sedan är lektionen slut.
-Okej, tack mamma.

Plötsligt får jag sms och jag inser att Maja har problem. Att förklara via sms är inte lätt så med hjälp en servett förklarar jag hur hon ska vika.





Hoppas mina sms hjälpte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar