fredag 31 maj 2013

Tvättmaskinselände



Detta har jag gjort nu fyra gånger under 1 1/2 vecka.

Första gången sa jag åt gubben att det är kolen som behöver bytas.

-Nä, det är något annat.

Andra gången sa jag åt honom att kolen behöver nog bytas.

-Nä, det är något som fastnat i silen.

Tredje gången sa jag till gubben att kolen måste bytas.

-Nä, det är nog något annat.

Nu fjärde gången sa jag till honom att i alla fall kolla om kolen behöver bytas.

Inget svar.

Jag kan inte själv lossa nålfållan eftersom min make har starka händer och skruvar alldeles för hårt.

Sitter här och funderar.

Jag har under mina 17 år i detta huset ägt en stor mängd tvättmaskiner. De slits ut efter max fem år.

Någon har varit bättre andra sämre. Innan tre års ålder har det kommit reparatörer hit och fixat men efter garantin går ut får man laga själv.

Kol är något jag varit med och bytt på många maskiner.

Symptomen känner jag igen.

* vatten i trumman
* orkar inte centrifugera

Ibland fungerar det för att nästa gång inte funka.

Visst är det lite trixigt med att öppna maskinen och ibland sitter kolen lite dumt men det är värtatt byta kol mot att köpa ny maskin.

Detta är ingen kul sits när man som jag tvättar 3-4 maskiner om dagen. Speciellt inte nu när jag inte orkat hänga tvätt på några dagar. Högarna har inte precis minskat i samma takt som de ökar.

Hade jag orkat hade jag lyft ner maskinen själv och kollat om det är kolen.

Siggiga gubbe! Varför lyssnar du inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar