fredag 21 mars 2014

Bio med MovieReading

Det var inte MovieTalk. Det var MovieReading.

När vi kom till bion ville jag göra det klart för personalen att vi skulle använda oss av tjänsten MovieReading. De stod som fågelholkar. Båda två. De hade inte en aning om att filmen de precis skulle visa hade en helt ny tjänst.

Fick en möjlighet att förklara och mötte inte några hinder. De verkade till och med tycka att det var spännande.

Tycker fortfarande att det är konstigt att det inte har marknadsförts mer. Att jag fått veta att Grand Budapest Hotel hade inläst textremsa var pågrund av att jag läser och frågar (ifrågasätter). Hur många av de som verkligen är i behov av denna tjänsten vet om att den finns?

MovieReading erbjuder både syntolkning och talad svensk text. Du kan välja mellan tre olika alternativ Syntolkning, talad svensk text eller både syntolkning och talad svensk text. 

Appen fungerar på en smartphone eller Ipad. 

Först laddar du ner appen MovieReading som är gratis. Sedan väljer du fliken Settings och väljer land - Sverige. Därefter väljer du Market och då ser du vilka filmer som finns att välja mellan. Vi skulle se Grand Budapest Hotel. Den första officiella filmen med denna tjänsten.

Där finns tre olika filer att ladda ner. Var och en tar någon minuter att ladda ner. 


När du sedan sitter i biosalongen trycker du på den fil du vill ha. Jag valde The Grand Budapest Hotel with Spoken Subtitles.

Då dyker en ruta upp som hjälper dig att sänka ljusstyrkan på mobilen samt sätta den i flygplansläge. Därefter trycker du på Watch movie. Då kommer denna rutan.


När filmen sedan börjar trycker du på Synchronize och den talade rösten synkroniseras med ljudspåret på filmen.

Det fungerade riktigt bra.

Jag och Magda satt med varsin snäcka i örat och lyssnade. Det var helt okej. Ibland blev det lite rörigt för mig ibland eftersom jag försökt lyssna på den inlästa tjänsten, höra skådespelarna samt läsa svensk text.

En enda gång under hela filmen frågade Magda mig om vad som hände.

Efteråt frågade jag Magda vad hon tyckte och om det var till hjälp.

- Verkligen! Det var jättebra.

Det var inte den bästa filmen att börja med när man ska testa en ny app. Inläsaren gjorde att fantastiskt jobb men det var en film med oroligt snabb dialog. 

Jag kan tänka mig att det är svårt att förstå alla de konstiga och långa orden som ibland forsar ut.

Filmen då?

Filmen var fantastisk. Jag gillade den verkligen.Jag skrattade flera gånger. Den var kvick både i handling och dialog. Sceniskt var den helt underbar. Jag kan faktiskt säga att jag älskar Wes Anderson som regissör. 

Gubben tyckte den var sådär. 

- Det var nog för att jag inte riktigt fattade, säger han.

Han kanske hade behövt en röst i örat han också. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar