tisdag 11 mars 2014

Kotletter med sting



Det absolut enklaste och i mitt tycke godaste sättet att laga karrékotletter är att göra detta receptet.

Efter 1 1/2 timme i ugnen har du den godaste kötträtt som finns. Inte så vacker att se på men du kommer att förlåta utseendet vid första tuggan.

Jag lovar!

Fungerar utmärkt på vanlig kotlett eller kycklingfilé också.

Är ni en sås-familj så rekommenderar jag att öka mängden grädde/creme fraiche lite.

Eftersom jag behövde vila efter vattengympan så ställde jag äggklockan och tog en tupplur medan maten lagade sig själv i ugnen. Perfekt!

Såsen skar sig mer än vanligt och jag vet inte om det beror på att jag använder mig av laktisfria produkter. Riktigt så här har såsen inte sett ut tidigare.

Men som sagt. Utseendet gör inget alls när man väl tagit första tuggan. MUMS!

Jag serverade med kokt ris av den anledningen att det var enklast att tillaga men kokt, stekt eller ugnsbakad potatis passar också utmärkt till Även pasta.

1 kg benfria fläskkotletter
4 dl creme fraiche
4 dl grädde
1/2 dl soja
1/2-1 tsk sambal oelek STARKT!!!

Lägg kotletterna i en ugnsform.
Blanda övriga ingredienser till en sås och häll den över köttet.
In i ugnen i 170-180 grader i ca 1 1/2 timme.
Rör om några gånger.

Servera med kokt ris och grönsaker.  Jag tog vad som fanns.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Härligt! Har du testat att variera med kyckling eller ndra kryddor än sambal? Vad serverar du till?

      Radera