lördag 22 mars 2014

Vårrullar



Idag har jag, tjejerna och deras killar gjort Kristianstad. Shoppat ordentligt. Till och med jag kom hem med kassar. Jag blev med nya underkläder, liten svart från Åhléns och grå kofta med huva från Bikbok. Bok för halva reapriset på Bokia.

När vi kom hem var jag otroligt glad över att jag gjorde vårrullar igår.

Att arbeta med filodeg är lite trixigt. Bladen är väldigt tunna och torkar snabbt ut. Lägg en fuktig handduk över både bladen och de färdiga vårrullarna. Låt inte dem ligga i luften och torka.

Jag friterade vårrullarna i olja på spisen men det går utmärkt att steka i ugn.

Sparas de i kylskåp blir de mjuka men går att värma i mikron eller fritera snabbt vid servering.



1-2 förpackning filodeg (vårrulleblad)
800 gram nötfärs
500 gram vitkål
1 påse vårlökar
3 morötter
4 msk japansk soja
5 msk oystersås
1 krm svartpeppar

Finstrimla vitkål och morötter.
Finstrimla vårlöken.
Bryn färsen i en stekpanna tills färsen blir smulig.
Tillsätt vitkål, vårlök och morot och låt det fräsa med en stund under omrörning.
Smaksätt med soja, oystersås och svartpeppar.
Låt färsröran sjuda i några minuter. Smaka av.
Låt färsen svalna.
Veckla upp filodegen. Dela bladen på hälften och lägg lite färs på ena kortsidan av ett filodegsark.
Pensla med äggvita på kanterna.
Vik in långsidorna mot färsen och rulla sedan samman till paket.
Upprepa med de övriga arken.
Lägg paketen på bakplåtspapper utför fuktig handduk.
Fritera tills vårrullarna får färg.

Servera vårrullarna med ris, sallad och sweetchilisås eller lite extra soja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar