lördag 15 mars 2014

"Vi tar inte emot kontanter"

Magdas hörlurar till iPaden hade gått sönder så jag gav henne pengar för att köpa nya.

Orolig för att betala med kontanter så tvekade Magda. Jag hade inte möjlighet att följa med men Maja lovade hjälpa till.

Magda följde med mig till Kristianstad och mötte upp Maja utanför hennes skola.

I Telia-butiken hittade hon den modellen som hon ville ha och de gick till kassan.

- Tyvärr, vi tar inte emot kontanter, säger expediten.

Magda förstod inte så Maja fick förklara för henne.

Typiskt!

Magda har svårt att betala med pengar och när hon äntligen vågar så tar inte butiken emot kontanter.

Jag förstår att butiker vill minska kontanthanteringen och minimera rånrisken men jag tycker samtidigt att det är en dum idé.

Så det blev inga hörlurar för Magda. Hon tog sina pengar och gick.

Nu måste hon bygga upp ett nytt självförtroende för att våga handla igen.

Nästa gång går vi någonstans där de vill ha kontanter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar