söndag 26 april 2015

Biverkning eller?

Magda har mått allt sämre under de senaste 1 1/2 - 2 veckorna. Dels beror det på sådant som händer i livet men det handla nog också om mer.

Pratade med specialpedagogen som har ett nära samarbete med Magda i matematiken och berättade om min oro. Hon hade kontaktat skolsköterskan som ringde mig.

När jag hade vräkt av mig allt som hänt under den senaste tiden och pratat om min oro över Magdas hälsa bekräftade skolsköterskan min teori om att allt detta troligtvis beror på biverkningar. Hon undrade varför bup valt att sätta in en medicin med så pass kraftiga biverkningar. Jag hade inget svar.

Att vara tonåring är tufft, Att vara tonåring med hjärtesorg är tuffare men att vara tonåring, ha hjärtesorg och ha den problematik som Magda har är tuffare än tufft. Lägg sedan till en medicin med hemska biverkningar så har du den cocktail som gör livet kämpigt för Magda. Inte konstigt att hennes jobbiga känslor visar sig genom självskadebeteende och utåtagerande.


"Sertralin ska normalt inte användas vid behandling av barn och ungdomar under 18 år, förutom till patienter med tvångssyndrom (OCD). 
Risken för biverkningar som självmordsförsök, tankar på att skada sig själv eller begå självmord (självmordstankar) och fientlighet (främst aggression, trots och ilska) är större hos personer under 18 år, när de tar läkemedel av denna typ. 
Trots detta kan SertralinBluefish skrivas ut av läkare till patienter under 18 år, om läkaren anser att detta är lämpligt. 
Dessutom har de långsiktiga effekterna hos Sertralin Bluefish på tillväxt, mognad och utveckling av inlärningsförmåga (kognitiva förmåga) och beteende ännu inte fastställts hos denna åldersgrupp."


Efter samtalet med skolsköterskan kändes det bättre. Jag kände mig starkare och tryggare i mitt handlande. Att hålla Magda under uppsikt. Att inte ge upp utan vänta tills medicinen börjat verka och biverkningarna lagt sig. Det var bara en sak som jag inte riktigt köper av hennes resonemang.

När det gäller självskadebeteende är hennes tips att inte göra stor affär av det utan bara plåstra om och inte mer nämna att ditt barn skurit sig.

Jag kan inte acceptera detta. Jag tvivlar på att hennes teori om att självskadebeteende beror på att man bara söker uppmärksamhet och om man inte ger dem uppmärksamhet så slutar de.

Visst, det finns de som skadar sig själv för uppmärksamhet eller för att det är "inne" men de personerna gör det under en kortare period. De som har ett självskadebeteende av andra anledningar gör inte det för uppmärksamhet. De gör det för att det är det enda sättet för dem att hantera eller klara av de kraftiga känslorna som de har inom sig. Men vad vet jag? Jag är inte utbildad utan bara en mamma. Förresten det är inte bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar