lördag 18 april 2015

Pappas lilla flicka



- Nej! Du får inte. Du får inte följa med.
- Pappa!!!

Gubben har så otroligt svårt att acceptera att Magda växer upp. Hon är inte längre pappas lilla flicka. Hon är stor. Hon är på väg att bli en ung kvinna oavsett om gubben vill det eller inte.

Ikväll har Magda åkt iväg med några vänner. De är några år äldre och några av dem har körkort.

Detta har gubben svårt att acceptera.

- Nej! Jag tycker inte om att du umgås med dem. De är för gamla.
- Pappa! De är bara två år äldre.
- Men de har körkort.
- Ja?
- Du får inte åka med någon som precis fått körkort.
- Får jag inte åka med Max heller?

Gubben fnyser och inser sig besegrad i denna ronden.

Tänk att en pappa har så svårt att släppa taget om sin lilla flicka.

Jag vet att världen där ute inte är snäll men jag ser inte Djävulen i varje människa som gubben gör.

Han vill helst låsa in henne. För all framtid.

Jag tror inte att det fungerar. Speciellt inte med Magda. Hon hade slagit sig igenom väggen för att ta sig ut.

Gubben kan inte hindra livet och åren från att gå. Han kan inte förhindra att Magda blir vuxen.

Snart väntar gymnasiet med allt vad det innebär. Nya vänner, nya ovänner och nya frestelser.

Jag tror att det viktigaste är att förbereda och förklara hur världen är. Jag tror inte på förbud. Förbud gör bara saker mer spännande.

Kunskap är det viktigaste att ha och som mamma kan jag bara hoppas att kunskapen kan användas till att göra bra beslut.

Pappas lilla flicka måste få stå på egna ben. Ta egna beslut och lära sig av sina misstag.

2 kommentarer:

  1. Men det är svårt, svårt att inse och svårt att acceptera för själv har man ju inte åldrats lika mkt. Min far har inte riktigt hängt med på att jag fyller 40 om 2 år, det var ju nyss Anna som fyllde det. :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att hänga med. Max fyllde 20 och jag undrade vart åren tagit vägen.

      Magda summerade det själv väldigt bra när en av kompisarna frågade om hennes pappa var väldigt arg.
      - Han har svårt att förstå att jag börjar bli stor. Jag är ju minstingen.

      Kompisarna skulle stanna längre än vad Magda fick så jag hämtade två glada och fnittriga tjejer. Hela, rena och nyktra. De hade haft en jättekul kväll och Magda hade lärt känna nya vänner. Gubben kunde bara se att hon kom hem försent.

      Så kul se hur hon utvecklats. Från inbunden utan ögonkontakt till öppen och glad.

      Tänk om gubben kunde se det jag ser.

      Radera