fredag 10 april 2015

Grillpremiär 2015



Så var grillen invigd 2015.

Enligt schema var det gubben som skulle laga mat idag. Jag misstänkte att han hade glömt det så jag ringde och frågade. Visst hade jag rätt.

Efter lite funderande bestämde han att det skulle grillas. Temperaturen har krupit över 15 grader så nu var det dags.

- Men, undrade han, kan du handla?

Suck! Lite irriterade blev jag. Meningen var inte att jag skulle fixa allt. Men jag var tyst.

Handlade, fixade till både de grönsaker som skulle grillas och salladen. Även överblivna potatis stekte jag på spisen. Medan gubben ... grillade.

Konstig fördelning men maten blev gjord. Det var det viktigaste.

Jag testade för första gången kung Markattas marinerade tofu.

Skar halva tofun i stora tärningar som jag trädde på grillspett för att de skulle vara lättare att grilla.

Riktigt mumsigt!

Familjen åt marinerad fläskytterfilé och marinerade karréskivor. Till dem hade jag också tärnad fetaost i en skål bredvid.

Alla är mätta och nöjda. Även Max, hoppas jag, som är hemma hos Caroline och grillar.
 
Nu håller jag och gubben kväll i soffan medan dagen fortfarande är ung för tjejerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar