lördag 7 september 2013

Hjälp med läxan


Det är tydligen mer än jag som får hjärnsläpp och tycker att matteboken består av kyrilliska bokstäver.

Att hjälpa sina barn med matteläxan är tydligt svårt för många föräldrar.

Inte var jag ett mattesnille i skolan. I grundskolan hade jag mattelärare som istället för att förklara varför visade hur ett tal skulle räknas ut. På gymnasiet läste jag inte matte utan fick istället komplettera på Komvux. Där hade jag en mattelärare som var välutbildad men som saknade förmåga att lära ut. Jag var en medelmåtta och lyckades iallafall bli godkänd i matte B.

Men när ungarna öppnar matteboken fattar jag noll.

Jag känner mig som en fåntratt när jag inte kan hjälpa till. Får jag bara sitta en stund och få igång mattehjärncellerna så brukar jag kunna fixa det men det är ingen trevlig situation.

Kände därför rädsla nu när Maja börjat gymnasiet. Magda har ju sin dyskalkyli och hennes matte är väldigt enkel och vållar ingen huvudbry.

När jag på Ica Maxi hittade detta mattehjälpmedel så slog jag till.




Tog även den andra boken som låg bredvid. Den tar upp biologi, kemi och fysik. Väldigt intressanta ämnen som kanske också kan vålla huvudbry.


 

Jag har sett böckerna i andra butiker, bokklubben och även på nätet. Priset har varierat och billigast var de på Ica.

"Hjälp ditt barn med matte genom hela grundskolan och gymnasiet" kostade 99 kronor.

"Hjälp ditt barn med biologi, kemi och fysik genom hela grundskolan och gymnasiet" kostade 129 kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar