onsdag 18 september 2013

Läxläsning inför historieprov

Plugga glosor kan vara svårt. Plugga annat och komma ihåg kan vara väldigt svårt.

Jag har tipsat Maja om ett sätt att göra läxläsningen roligare.

I detta fallet handlade det om historia men det fungerar lika bra på glosor eller varför inte multiplikationstabellen.

Först har Maja läst igenom materialet. Nu var det anteckningar från läraren men det hade lika väl kunnat vara läroboken.

Sedan valde Maja ut viktiga delar och formulerade frågor. Dessa frågor skrev hon på ett kort.

Jag köpte mindre registerkort i bokhandeln. Lite styvare och perfekt att hålla i handen.

På andra sidan kortet skrev Maja svaret.

Genom att göra detta har hon redan matat sitt sinne med fakta flera gånger.

Sedan har hon skapat en "kortlek" att använda för att lära sig.

Träna själv:

Dra ett kort. Läs frågan. Svara. Kontrollera ditt svar mot baksidan.

Träna med kompisar:

Dra ett var sitt kort. Läs frågan och låt kompisen svara.

Frågorna du svarat rätt på lägger du undan och fokuserar först på de frågor som du inte haft svårt för.

När du sedan har alla kort i "rätt-högen" så kan du göra om igen.

Med glosor kan du göra som ett memory. Spela med dig själv eller med en kompis.

På detta sätt blir läxläsningen mycket roligare och du lurar dig själv lite genom att du tror du "leker" fast du egentligen pluggar.

- Mamma, jag kan det. Vet inte hur det gått till men jag kan det, sa Maja innan hon gick till bussen.

Lycka till på historieprovet idag.

2 kommentarer:

  1. Så gjorde jag inför körkortet ;-) Då fanns inga datorprogram som gjorde jobbet åt mig.
    Lycka till med provet Maja!! :-)

    SvaraRadera
  2. Det blir en helt annan typ av inlärning än när man bara sitter och läser texten om och om igen.

    SvaraRadera