onsdag 18 september 2013

Pastasallad med kyckling och pesto


Visst går det att köpa pesto på burk i affären men eftersom Majas örtland svämmar över och jag helst inte köper färdigt så gör jag min egen pesto.

Det är inte alls svårt och i mitt tycke mycket godare än fabriksgjord.

Kyckling kan man använda sig av färdiggrillad om man vill det ska gå fort. Har man så kallad salladskyckling i frysen så går det ännu fortare.

Självklart kan man steka eller grills kycklingfileer som man tärnar.

Salladen innehåller inte så många ingredienser utan jag har tagit det som funnits i skåpet. Halv burk med gröna oliver och lite fler svarta. Tycker detta passar bra ihop men det är ju den egna smaken som avgör.

Ser kanske inte så aptitlig ut men jag lovar att salladen är väldigt god.

Pesto:
1 kruka persilja
1 kruka basilika
2 vitlöksklyftor
1 1/2 dl kallpressad rapsolja
80 - 100 gram parmesanost
1/2 tsk salt
1/2 krm svartpeppar

Kör örter, vitlök och parmesan i mixer.
Tillsätt olja i en tunn stråle medan du mixar.
Smaka av med salt och svartpeppar.

Grillad kyckling 500 - 600 gram
2 paket stekt bacon
kokt pasta
svarta oliver
gröna oliver
ruccola
tomater

Blanda ihop pesto med alla övriga ingredienser till salladen.

Riv gärna lite parmesan på toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar