torsdag 5 september 2013

Outside the box


Magda är otroligt kreativ och glad när hon får göra saker som passar henne.

Att sitta och skriva är svårt för henne utan istället har hon använt olika verktyg för att spela in sina tankar.

Ibland har inspelningen sedan spelats upp om och om igen och tillslut hamnat på papper.

Magda har använt datorn/webcam, mobilen, diktafon och nu Ipad.

Jag ser en stor möjlighet för skolan att uppmuntra till detta sätt av redovisning.

Det finns så många sätt att visa vilka kunskaper man har utan att läsa och skriva.

Jag förringar inte betydelsen av att kunna läsa och skriva men när man som Magda har så många olika hinder tror jag man vinner på att stärka elevens bra kunskaper. Detta för att bygga självförtroende som sedan ger nyfikenhet och mod att kämpa med ord.

Hoppas att jag gav Magdas lärare i engelska lite ideer. Jag tror absolut inte att jag har bättre kunskap om skolan och lärande än Magdas lärare. Däremot vet jag att jag har bäst kunskap om mitt barn och hur hon lär sig.

Jag förklarade att träna glosor med Magda gick lätt om vi använde oss av metoder som memory eller para ihop svenskt ord med engelskt ord.  Magda var snabb och fixade snabbt alla rätt.

Däremot om vi gjorde ett traditonellt glosförhör och skrev orden låste Magda sig direkt och kunskapen var borta.

När vi pratade om detta sa läraren till assistenten:

-Då kan vi väl förhöra med memory. Det viktigaär ju inte hur hon stavar utan att hon kan orden och kan prata engelska.

Fick behärska mig för att inte kasta mig om halsen på henne.

Underbart!

Idag är det glosförhör och jag ser med spänning fram emot hur de testade kunskapen och hur Magda klarade det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar