Här kommer lite av mina tankar och anteckningar kring hennes föreläsning "Nyttan av studieteknik"
Annika arbetar som specialpedagog i Malmö.
http://webapps2.malmo.se/pedagogmalmo/author/annjoh33/
Hon är en lärare som borde finnas på varje skola. Hon är en pedagog som alla elever borde träffa. Framförallt är hon en kvinna som har ett engagemang som inspirerar och motiverar. Så allra minst borde alla lärare lyssna på henne.
Annika har en fokus på individen. Att hitta rätt lärande för just detta barnet/ungdomen.
Hon berättar om två elever. Den ena måste läsa högt och gå fram och tillbaka i klassrummet för att kunna tillgodogöra sig texten. Vilket självklart störde de andra i klassrummet.
Den andre eleven läste med öronen och hade hörlurar.
Dessa två elever höll varandra sällskap i korridoren. Fram och tillbaka gick de och läste. Var och en på sitt sätt.
Det viktiga var ju inte hur de läste utan ATT de läste. Och fick in kunskapen.
För anledningen till att vi läser är ju för att lära.
för att få effektivare studier krävs det:
- Motivation att lära sig
- Koncentration så du kan lära dig
- Självförtroende att du kan lära dig
- Positivt tänkande
- Avslappning/vila
"Du kommer alltid att cykla i uppförsbacke men det går."
Därför uppmanade Annika till att göra något annat där du är duktig. Det ger dig då en nerförsbacke som gör att du orkar mer. Som ger dig självförtroende.
"Om hjärnan inte får återhämta sig är allt pluggande bortkastat."
Att ha en positiv inställning hjälper oerhört mycket. Även att möte pedagoger och föräldrar som har en positiv inställning.
"Du fixar det. Du kan. Kanske med mindre steg än de andra men du fixar det."
Om du som elev känner en trygghet och blir sedd och bekräftad för den du är inte för vad du gör så kan du prestera bättre.
Det finns mängder av sätt att visa att du har kunskap. Det som anses vara normen är papper och penna men varför inte se utanför ramarna. Om varje elev ska ses för den han/hon är så måste sättet att leverera sin kunskap också variera.
Det som fungerar för mig är det som är bra för mig. Fungerar det inte för mig så är det inte rätt. Det ger en utmaning till varje lärare att hitta rätt sätt.
Kan redovisningen bli en film? Kan det vara bild eller fotografier i kollage? Kan redovisningen vare en inspelning eller en teater?
Det viktigaste är att eleven på något sätt kan redovisa vad han eller hon har lärt sig.
Annika återkommer ofta till att vi som föräldrar inte ska tjata för mycket på våra barn. Direkt när de kommer hem från skolan börjar jakten på att läxor ska göras.
"Tänk på att ditt barn har haft 7 timmars arbetstid enbart med hjärnan. Utan pauser där han/hon gör något annat kommer hjärnan att bli överhettad."
Denna pausen kan betyda så mycket. Det kan vara att spela fotboll, dansa, rida, umgås med vänner, se en film eller faktiskt läsa en bok.
Allt beror ju på vad som är avkopplande för just ditt barn.
Det är ju så att för att minnas så måste hjärnan minnas. Det gör den inte genom att bara läsa massa ord. Hjärnan måste vara med.
Annika berättade om lärare som ansåg att man inte skulle berömma en elever för att bok, papper och penna var med för det SKULLE eleven ha med sig. Men Annika anser att man ALDRIG kan berömma för lite.
"Bra!! Du kunde 2 glosor av 22. Bra!! Nästa gång fixar du fler."
Som förälder berömmer man barnet när det tar sina första steg. Vi uppmuntrar till att ta ett steg till. Varför slutar vi att berömma? Det är vårt jobb som förälder.
Det här med självförtroende är mycket viktigare än vad vi tror. Det är viktigt att få känna att man kan. Om det så bara betyder 2 glosor så kunde eleven i alla fall de två. Hade fokus lagts på de 20 som eleven inte kunde hade däremot självförtroendet ytterligare en gång naggats.
Så ös beröm. Se de små sakerna som för den unge är betydligt viktigare än vad vi tror.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar