fredag 13 september 2013

Sömn

Sömn är viktigt. Sömn är faktiskt livsviktigt.

En amerikansk studie undersökte sex personer som fick sova 4 timmar per natt under 6 nätter. Sedan utsatte man dem för ett influensavaccin och det visade sig att deras immunsystem bara producerade hälften så många antikroppar som normalt.
Man kunde också se ökade stressnivåer i form av ökad hjärtrytm och förhöjt blodtryck.

Hur ska man då göra för att få en god sömn?

Att sovrummet är just anpassat för sömn är bland det viktigaste. Alltså ingen tv eller dator i samma rum som man sover.

Svalt i rummet påverkar också. Själv har vi ingen värme på i sovrummet. Vi har extra tjocka täcken att ta till om man tycker det är för kallt. För inte ska man ligga och frysa heller. En balansgång det där.

Rummet ska vara rogivande. Inte för mycket plotter och stök. Olika saker som stressar. Ett sovrum ska vara så lugnt och inbjudande som möjligt.

Under flera år sprutade jag lavendelspray över ungarnas kuddar innan de skulle gå till sängs.

Lavendel sägs vara avslappnade och rogivande. Doften har i olika studier visat sig ha positiva effekter på själva insomnandet och också förbättra kvaliteten på sömnen genom en ökade andel av djupsömn.

Andra örter som man kan använda för att somna är humle, valeriana (vändrot), kamomill, citronmeliss, passionsblomma, dill, timjan och Johannesört.

Maja och Magda drack tidigare ett te på citronmeliss. De tyckte att det hjälpte dem att slappna av.

Som alltid när man testar olika örter eller häsokostpreparat så bör man kontrollera så att de inte påverkar annan medicin man äter.

Hur mycket sömn behöver man?

Det är faktiskt väldigt individuellt hur mycket sömn man behöver.

För att testa om man sover för lite så kan man gå och lägga sig 15 minuter tidigare varje kväll ända tills man vaknar av sig själv utan att använda väckarklocka. Då har man hittat fram till hur mycket sömn man behöver.

Själv vet jag att jag ständigt har minus på mitt sömnkonto. Med mitt arbete och min familjesituation är det bara att bita ihop. En dag kommer jag nog att komma ikapp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar