torsdag 3 juli 2014

Dagen efter

Vi brukar åka till Killebommarknaden i Sölvesborg första onsdagen i julimånad. Något år har vi missat men det är något av en tradition. För barnen och mig.

I år, igår, var det annorlunda. Max var inte hemma och Magda cyklade dit med pojkvännen. Kvar var Maja och jag.

- Mamma, vi behöver inte. Jag vet hur jobbigt det är.
- Klart vi ska, sa jag hurtigt.

Vi hade en trevlig stund trots regn och åska. När det var som värst skjulade vi vid två stånd med mycket att se. Vid ett planerade vi framtida gåvor och vid det andra köpte Maja blingbling till mobil och öron.

Men jag fick och får bita i det sura äpplet. En krycka ger inte mycket lindring även om den är till stöd. Att gå på en marknad är idiotisk. Hur korkad är jag egentligen?

Redan innan vi kommit fram till bilen började jag känna av huvudvärken. Gå och ha ont och spänna sig så länge ger effekter.

Huvudvärken eskalerade till ett migränanfall med kräkningar, hängande ansiktshalva och blixtrar innanför ögonlocken.


Måste inse att jag inte klarar av den typen av strapatser. Det spelar ingen roll hur många gånger jag mantrar: "Man kan bara man vill." För även om jag vill så vill inte min kropp.

Idag är värken värre än vanligt. Trots att jag ligger i sängen vibrerar muskler i ben och armar som om jag tröttat ut dem i ett maratonlopp. Hjärnan känns mossig och illamåendet är kvar.

Nästa år får vi se om jag klarar av marknaden. Jag blir nog tvungen att bryta en tradition och lämna över till barnen att skapa sig egna.

Inse mina begränsningar. Jag kan inte trots att jag vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar