lördag 19 juli 2014

Fläskytterfilé i sås med sting




Förra gången jag använde mig av detta receptet blev såsen väldigt kornig. Jag misstänkte då att det berodde på att jag använder mig av laktosfria produkter. Denna gången kokade jag därför upp såsen innan. Såsen blev inte kornig alls.

Idag testade jag fläskytterfilé och det fungerade. Godast tycker jag att blir rätten med karrékotletter. Då låter jag rätten vara inne i ugnen i 1 1/2 timme. Fläskytterfilén behöver absolut inte så lång tid. Kycklingfilé blir också gott och även då tycker jag att lite mer än en timme räcker. Stick i kycklingen för att kolla så saften är ljus och inte rosa.

Vill du ha ordentlig sting så öka mängden sambal oelek.

knappt 1 kg fläskytterfilé
4 dl creme fraiche
4 dl grädde/Gott-i-maten
1/2 dl soja
knappt 1 tsk sambal oelek

Du kan tillaga fläskytterfilé hel eller i skivor. Lägg fläskytterfilé i en ugnsform.
Blanda övriga ingredienser till en sås och koka upp.
Häll såsen över köttet.
In i ugnen i 170  grader i 1 timme. Kör du hel ska innertemperaturen vara 72 grader.
Rör om några gånger.

Servera med nudlar och rucola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar