tisdag 29 juli 2014

Städa element



Jag älskar verkligen våra radiatorer och jag kämpade för deras existens när vi flyttade in i huset.

- Ut med det gamla skitet och sätt in nya, sa många som "visste vad de pratade om".

- Glöm det! De sitter kvar, svarade jag.
- Men köp/bygg i alla fall radiatorskydd så du slipper se eländet.
- Jag ser mer än gärna på dem. De är vackra, svarade jag trotsigt.

Det enda som jag inte gillar är att de är lite svårare att hålla rena.

Varje gång jag dammsugar golven dammsugar jag av elementen men det samlas smuts. Varje vecka när jag dammtorkar fönsterbrädan använder jag mig även av en böjbar dammvippa mellan och bakom elementet. Torkar också hastigt av elementen med fuktig trasa men det samlas ändå smuts.



Två gånger om året, på sommaren och när värmen sätts på pannan, får elementen en ordentlig omgång. Då blir det putsning med tandborste.

Tandborste är ett utmärkt verktyg när man ska komma till.

Det är ett jobb som tar rejält på kroppen,  som inte syns men som behövs göras.

Precis som att rengöra under kylskåp och frys. Ingen ser att jag rengör där den första veckan i varje månad men det behövs.

Nu är köket klart och jag har....

nio radiatorer kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar