tisdag 22 juli 2014

Måla, måla



Äntligen!

Igår började gubben och Magda måla om huset. Gissa om jag har längtat.

Det blå färgen som huset varit målat i de senaste åren har jag aldrig riktigt gillat. Men inte byter man färg och målar om ett hus bara för att man inte gillar färgen. Det har vi varken pengar, tid eller ork till.

Gubben valde den blå kulören. Gubben ville ha blått, rött och vitt.

Eftersom jag valt den gröna färgen som vi målade panelen i första gången tyckte gubben att det var hans tur.

Jag var inte förtjust i hans val men lät honom få sin vilja igenom.

Även om jag inte älskade färgen växte den lite för varje bräda jag målade. Tillslut hade jag accepterat den. Inte gillat men acceptera.

Jag minns att jag stod på stegen och målade medan två gubbar cyklade förbi. Högt säger den ene till den andre:

- Fy fan! Hur kan man måla ett hus i den färgen?

Det blå huset med röda knutar har gjort det lätt att förklara vart vi bor. Huset har inte gått att missa.

Denna gången är vi mer eniga i färgvalet även om det var gubbens önskemål denna gången också.

Nu är vi nöjda båda två och hoppas vara det de kommande 8-10 åren innan det är dags att måla igen. Undrar om vi byter färg då också. Vi kanske inte ens bor kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar