fredag 28 november 2014

Ny frukostrutin



Jag har svårt att äta frukost. Detta det viktigaste målet på hela dagen enligt många.

Har försökt med olika saker för att få i mig frukost men det slutar med att jag ger upp. Jag är helt enkelt inte kapabel att äta direkt på morgonen. Bröd och flingor bara växer i munnen. För att inte tala om hur det känns i magen. Som en stor klump.

Det är ganska kaotiskt i vårt hus på morgonen. Gubben stiger upp, klär på sig, borstar tänder, tar medicin och åker hemifrån. Någon gång får han för sig att släppa ut Wille så han också får tömma sin blåsa.

Jag stiger upp och väcker alla andra efter deras tid. Därefter lockar jag fram frukost och medicin till dem. Knuffar och uppmuntrar, hjälper till att hämta kläder i tvättstugan eller plocka ihop annat som ska med till skolan. Lyssnar och förbereder inför vad som ska hända i skolan under dagen. Påminna, tjata och allt där emellan.

Oftast är det kaos de sista minutrarna innan bussen ska gå och jag får köra till bussen. Ibland har allt flutit på perfekt och de hinner gå till bussen. Gångerna när det absolut inte går att få upp dem på bussen och jag får köra till skolan har blivit allt färre.

Sedan kan jag andas. Städa undan efter morgonens aktiviteter, Kanske läsa morgontidningen och dricka kaffe. Gå en runda med Rex för att sedan äta frukost.

Dagens frukost bestod av chiapudding med frukter och ett glas med havredryck mango och apelsin.

Har aldrig tidigare använt mig av chiafrö och det var spännande att testa något nytt.

Gillade verkligen känslan i magen när jag ätit klart. Var inte så tung som jag kan bli av bröd eller flingor. Upplevdes inte sött trots vanilinsocker. Jag hade inga färska frukter att stoppa i så jag tog fram lite frusen frukt som sakta tinade i rumstemperatur medan ungarna härjade.

Det kändes fräscht och uppiggande. En positiv upplevelse. Nu ska jag bara komma ihåg att sätta ny sats till i morgon.



2 dl havredryck Oatly
3 msk chiafrö
1 krm vanilinsocker

Blanda chiafrö, havredryck och vanilinsocker i ett glas eller en glasburk.
Rör runt ordentligt. Jag skakade burken eftersom jag hade en konserveringsburk med tätslutande lock.
Låt stå minst ett par timmar men gärna över natten.
Rör ett par gånger.
Toppa med frukt och avnjut.

Tänk så enkelt. Perfekt paketerat och lätt att ta med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar