måndag 24 november 2014

SHEDO Ego Novas spridningskonferens

Dagen började tidigt. Tidigare än vanligt. Ska man åka tvärs över Skåne så behöver man tid.

Jag skulle till Malmö för att delta i Shedo och Sensus heldagskonferens om ätstörningar och självskadebeteende.

Resan började 06.30 och jag var hemma igen 19 men det var det värt.

En fantastiskt bra konferens om viktiga ämnen.

Anmälde mig faktiskt till en anhörigutbildning till våren.

Incheckning, kaffe och fralla och välkomnande av Conny Allaskog, Shedos ordförande och projektledare.

Därefter fick vi se dramadokumentären "Innerst inne kände jag bara ett stort jävla tomt hål".

Filmen är tänkt att visas i skolor, ungdomsgrupper och andra liknande sammanhang.

Två ungdomar berättade om hur de kände det och vad som hjälpte just dem.

Filmen kompletteras av tre expertintervjuer som vi fick se en av.

Därefter samtalade vi om filmen. Denna filmen finns att beställa från Filmo skolfilms hemsida www.filmo.se.

En kort paus och bensträckare senare tog forumteatern Solvere över i två olika föreställningar.  På ovanvåningen samsades psykiatrin medan skola och föreningar stannade kvar nere.

De olika föreställningarna var baserade på lite överdrivna situationer för de olika professionerna.

Forumteater går ut på att man efter visad föreställning gemensamt med publiken hår igenom föreställningen igen med publikens förändringar och åsikter.

Därefter åt vi italienska hirsbiffar med tomatsås.



Efter lunch presenterades boken "Ibland finns det inga enkla svar". Denna bok fick alla deltagare med hem.

Även här fick vi diskutera och fråga.

Efter kaffe och muffins fick vi se ytterligare en dramadokumentär, "Tjejen som bar på en hemlighet". En öppen berättelse om Hannahs kamp för att bli frisk. Kommer att släppas inom kort. Håll koll på www.egonova.se.

Behöver jag säga att jag är helt slut?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar