tisdag 19 maj 2015

Dagens goda gärning

Hade parkerat bilen utanför Maxi och var på väg in i butiken när jag i andra raden ser en äldre dam kämpa med en säck med jord. Trots att jag själv egentligen inte orkar lyfta (inte borde lyfta) kunde jag inte bara se på och gå förbi. Jag sneddade över parkeringen och frågade damen om hon behövde hjälp. Glad tittade hon upp på mig.

- Jag är inte så stark längre.

Damen hade redan fått in en säck i bagaget men det låg fyra säckar jord kvar i hennes kundvagn. Min tanke var: Hur sjutton ska jag klara detta? Men jag tog i och kastade in alla säckarna i hennes bil.

- Oj, Vad stark man är som ung, utbrast kvinnan.

Hon skulle bara veta. Jag log åt henne och önskade henne en fortsatt trevlig dag.

Trots att kroppen värkte och armarna kändes som om de höll på att ramla av var jag glad. Tänk vad en god gärning kan göra. Inte bara för mottagaren utan även för givaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar