lördag 23 maj 2015

Kantarellsoppa - torkad svamp


Efter att jag ätit frukost och bäddat sängen plockade jag upp symaskinen.


Max behövde få ett par arbetsbyxor uppsydda.

Det var längesedan jag sydde. Riktigt roligt att sy igen. Det blev både Max arbetsbyxor och ett par av mina som blev kortare.

Började också sy Majas nya iPadfodral men orken tog slut.

Efter en paus i sängen lagade jag middag till mig själv. Gubben fixade till familjen.


1 portion:

1 1/2 dl torkad svamp
1 schalottenlök
2 dl iMat eller iFraiche (Anamma)
2 1/2 dl vatten
1-2 krm grönsaksbuljongpulver (flytande fond fungerar lika bra)
2 krm japansk soyasås
svartpeppar
salt
persilja

Lägg svampen i blöt under några timmar.
Häll av vattnet från svampen.
Fräs svampen i torr panna på hög värme tills vattnet är borta.
Finhacka löken.
Tillsätt smör/olja i pannan och fräs svampen med löken.
Löken ska bara mjukna alltså inte få färg.
Häll i vatten, iMat, sojasås och buljongpulver.
Koka upp och låt småputtra i 10-15 minuter.
Om du vill kan du mixa soppan. VAR FÖRSIKTIG! Det kan skvätta och är varmt.
Smaka av med salt och svartpeppar.
Garnera med lite persilja på toppen.

Jag serverade med toast med tomat och tofuost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar