söndag 31 maj 2015

"Dillkött" - veganstyle



Familjen är hos svärmor och äter smörgåstårta. Jag lagar en vegansk variant på dillkött. Använde iFraiche men jag tror att iMat hade passat bättre. IFraiche gör grytan syrlig.

För mig räcker det med att servera kokta morotsslantar men givetvis passar kokt potatis till. Som tillbehör har jag lite färsk babyspenat och en citronskiva.

Det blev en portion till mig och en matlåda till jobbet.

2 dl vatten
1 msk grönsaksbuljongpulver
2 dl iFraiche (iMat)
1 msk Maizena majsstärkelse
1 kruka dill
1 krm svartpeppar
 1/2 påse quornbitar (150 gram)
salt

Vispa ihop vatten, buljongpulver, iFraiche och majsstärkelse i en kastrull.
Låt såsen sjuda några minuter samtidigt som du rör.
Tillsätt dill, svartpeppar och frysta quornbitarna.
Sjud sakta under lock 4-5 minuter.
Smaka av om det behövs lite salt.

Servera med kokt potatis, morötter och grönt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar