tisdag 5 maj 2015

Och plötsligt var jag helt själv


Hemmet bubblade av liv mellan 6-6.30 för att sedan trappas ner i takt med att person efter person lämnade hemmet. Och plötsligt var jag helt själv. Nja, hund och katt gör mig sällskap.

Igår hade jag två ungdomar som åkte till jobb för första gången.

Både Max och Magda gav sig av till nya spännande uppdrag.

Magda följer denna veckan med gubben på prao. Hon var väldigt nervös och sov inte många timmar under söndagen. Men dagen hade gått bra. Hon var lite putt över att erkänna att hon är klen. Hennes svaga 15-års armar hade inte orkat med de tunga maskinerna. Istället hade hon fått vara hantlangare och städare.

- Hon sopade och skrek, sa gubben.
- Skrek? undrade jag.
- Det var mycket spindlar i den källaren, förklarade gubben.

Magda gillar inte spindlar. Hon har svårt för de flesta småkryp. Inklusive grodor och speciellt paddor.

Tror inte att vvs-jobb är något för Magda men hon är överförtjust i sina arbetskläder.



Den andre som gav sig av till jobb var Max.

Jag är så glad över att Max har ett jobb att gå till. Från och med igår och sex veckor framöver ska han ersätta en kompis som var klantig på Valborg. Inte lätt att vara smed och svetsare med brutet nyckelben.

"Den enes bröd den andres död."

Nu ska vi inte gå så långt. Det känns hemskt att glädja sig åt Max jobb samtidigt som jag tycker synd om vännen.

Vilken kompis som tänkte på Max när han behöver en ersättare. Så snällt.

Efter 9 månaders arbetslöshet behöver han komma igång igen. Kunskaper som inte används bleknar bort.

Det som är ännu mer kul är att han fått en hint om att de är i behov av mer folk och att de sex veckorna kan bli längre.

Tank, tänk om min lille gosse kanske äntligen fått ett jobb.

Det betyder så otroligt mycket för våra ungdomar att komma ut i arbetslivet. Det är inte bara detta att de tjänar pengar. Att vara arbetslös tar på självkänslan. Ditt liv hamnar lite på standby. Du kan inte gå vidare med ditt liv.

Med ett jobb kommer också möjligheten att flytta hemifrån, skaffa bil och bli vuxen.

För även om jag inte vill att mina barn ska bli vuxna och flytta så vet jag att den dagen kommer. Tror att jag måste förbereda mig på att den dagen kommer ganska snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar