onsdag 5 mars 2014

Tomatsås med bacon



Jag mår inte bra. Vet inte om det är de övriga som smittat mig med någon influensa eller om det är kroppen som säger ifrån. Så jag stannar hemma från föreningens öppna hus och kvällens jobb. Det hade nog gått men jag kämpar inte just nu.

Igår ringde jag för att avboka min vattengymnastik men eftersom det var telefonkö åkte jag dit i alla fall. Det skulle jag nog inte gjort.

Värken är hemsk idag och huvudvärken har kommit smygande.

Vattengymnastik på tisdag, huvudvärken kommer smygande framåt onsdag och så torsdag eller fredag kommer migränanfallet. På söndagen eller måndagen försvinner huvudvärken. Och sedan börjar det om igen.

Sjukgymnasten tyckte att jag skulle ta det ännu lugnare på vattengymnastiken. Hon har rätt och jag måste ändra min inställning.


Eftersom jag betalar 160 kronor/ 45 minuters pass så känner jag att jag vill få ut något av det. Kan inte bara ligga och flyta för 160 kronor.

Men min kropp klarar inte av det och jag måste inse det.

Det är bättre att jag skyndar långsamt. Det tar nog mer än 13 gånger innan min kropp reagerar positivt på sjukgymnastik i vatten.


Jag gör hälften av detta receptet idag. Mat måste man ha även om aptiten inte finns. Steker bacon till.

2 gula lökar
2-4 vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater á 500 gram
2 msk grönsaksfond
1 dl vitt vin (kan uteslutas)
1 dl grädde
2 msk tomatpure
1-2 tsk strösocker
2 msk torkad basilika eller 1 kruka färsk
1/2 - 1 tsk salt
2 krm svartpeppar


Finhacka lök och vitlök.
Fräs och tillsätt tomater, fond, grädde, vin och tomatpure.
Koka upp och låt sjuda i minst 10 minuter under omrörning. Ju längre du låter såsen puttra desto godare blir den.
Hacka basilikan.
Krydda med salt, svartpeppar, basilika och smaka av med socker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar