onsdag 30 januari 2013

Lilla svarta

I  varje garderob hos en kvinnas med självaktning sägs det att det borde hänga en liten svart klänning. Så gjorde det också i min.

Den lilla svarta. Ett säkert kort som passar på de flesta tillställningar. Beroende på vad du har till funkar den på släktmiddag, begravning och restaurangbesöket. Till och med en dag på jobbet.

Tyvärr fick min lilla svarta flytta. Dum sköldkörtel med pajad ämnesomsättning, mediciner hit och dit och en drös olika sjukdomar har gjort att kläderna blivit för små.

Under en längre tid har jag letat efter ersättare. Vilket inte varit det lättaste.

Antingen har klänningen varit för kort, fel storlek eller i fel prisklass.

I Stockholm, Malmö och flera andra städer har jag stått i provhytter och mått kräk över reflektionen i spegeln. Inte beroende på att min kropp gått från S-M till L-XL utan anledningen har varit hur plaggen suttit.

Jag har, mot min vilja, fått acceptera att min kropp aldrig kommer att se ut så som den gjort. Jag har fått inse att detta är jag nu.

Oavsett vad det står i nacken på plagget så ska det baske mig sitta snyggt. Så jag har letat vidare.

Gissa då om jag blev förvånad när jag plötsligt hittade inte bara en utan två svarta klänningar. Som inte bara satt snyggt utan också var på rea.

Så nu flyttar två svarta in i min garderob. Två helt olika modeller men precis så som jag vill ha dem.




Och framförallt:
Jag känner mig inte bara bekväm i dem. Jag känner mig välklädd och skitsnygg.

Varför gråta över det jag förlorat när jag kan rocka loss med det jag har?

1 kommentar:

  1. Rock on!! :-)

    Superfina klänningar och tack för att du delar med av kloka framgångstankar!
    Kram på dig :-)

    SvaraRadera