tisdag 29 januari 2013

Linssoppa



Den där matkalendern vi skulle följa har inte varit till stor nytta så här långt på 2013.

Livet och vardagen har liksom kommit emellan.

Denna veckan är inget undantag.

Receptet för igår, linssoppa, fick "No, no" av gubben redan direkt. Så igår fick det bli pasta Carbonara.

Men jag gillar linser och testar gärna receptet. Så idag lagar jag linssoppa. Till mig själv. Det blir dagens lunch och även det som följer med i matlådan.
Familjen får äta stekt potatis, köttbullar och leverkorv.

I receptet står det äppel gärna Ingrid Marie jag köper svenska röda äpplen.
Beundrar dem som genom utseende, smak eller doft kan säga vad äpplet heter. Det kan inte jag. Visst ser jag skillnad på dem men glöm att jag kan vilken sort som är vilken.

Persilja fanns inte i affären här i byn så jag får klara mig utan.

Denna soppan kvalar också in under snabbmat. Snabbt och enkelt.

3 dl röda linser
1 1/2 liter vatten
1 gul lök
3 grönsaksbuljongtärningar
2 små äpple
1 tsk salt
1 tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
3 msk citronsaft

Skölj linserna.
Finhacka löken.
Tillsätt linser och lök i en gryta med vatten.
Koka upp.
Tillsätt buljongen.
Kärna ur och skiva äpple.
Tillsätt äpple, kryddor och citronsaft.
Sjud i 15 minuter.
Hacka persilja och strö över.


Servera med bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar