måndag 22 april 2013

Ur Barn med överlappande diagnoser

Martin L. Kutscher drar likheter med barn med överlappande diagnoser och akrobater eller gymnaster som lär sig nya trick/program och självklart får säkerhetsnät och andra säkerhetsåtgärder.

"Var ditt barns säkerhetsnät. Om hon klarar av uppgiften behöver hon dig inte, och då var det ingen skada skedd med att du fanns där för henne. Om hon däremot inte klarar av uppgiften kan du dämpa hennes fall och se till att konsekvenserna står i propotion till det misstag som hon begick."

En viktig sak som jag ska tänka på har Russell Barkley sagt:
Förlåt dig själv varje kväll för din oförmåga att vara perfekt.

"Gå varje kväll igenom hur du har hanterat dagen och fundera på hur du skulle kunna göra saker och ting bättre. Påminn dig därefter om att vi alla bara är människor och förlåt dig själv för det som varit." - (Barkley, 2000, sid 153)

Så ofta som jag känner mig misslyckad som förälder och hustru i en npf-familj så känns det skönt att kunna läsa de orden.

Jag ska förlåta mig själv varje kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar