tisdag 16 april 2013

Broccolisoppa med toast och tandoorikryddade kycklingspett




Jag brukar laga middag tidigt om dagarna. Blir så när värken gör att allt tar längre tid och när man som jag jobbar på eftermiddagen. Men idag har jag nog slagit rekord.

Eftersom jag ska ha ett lunchmöte innan jobbet så behöver maten vara färdig tidigare än vanligt.

Känns lite knasigt stå och koka soppa redan kl 9.

Har ju tänkt hinna med lite tvätt också eftersom vissa i familjen inte längre har några rena byxor. Det är inte mitt fel att de samlar sin smutstvätt i högar på rummet och tror att allt magiskt kan tvättas på en och samma gång.

Gubben och jag äter soppa så får ungarna kycklingspett. Alla glada och nöjda hoppas jag.

Broccolisoppa:
2 broccoli (500 gram)
1 purjolök
2 potatis
ca 1 liter vatten
2 buljongtärningar (grönsak)
1/2 - 1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 dl grädde

Skiva purjolök.
Tärna potatis.
Dela broccoli i buketter.
Fräs i olja.
Tillsätt vatten och buljongtärning.
Koka i 15 minuter eller tills grönsakerna är mjuka.
Mixa soppan slät.
Tillsätt grädde och koka upp.
Smaka av med salt och peppar.

Toast:
bröd
2 dl riven ost
knappt 1/2 kruka basilika
knappt 1/2 kruka persilja

Hacka örterna.
Blanda ihop ost och örter.
Fördela på bröden.
Gratinera högt i ugn på 250 grader i ca 5 minuter.

Kycklingspett:
1 kg kycklinglårfile
1 påse tandoori kryddmix

Skär kycklingen i mindre bitar.
Lägg kyckling i en påse och häll på kryddorna.
Marinera i 1 timme.
Trä upp kycklingen på spett. Använder du träspett så kom ihåg att blötlägg innan.
Grilla högt upp i ugn i 250 grader i ca 5 minuter per sida.

Servera kokt ris till kycklingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar