måndag 16 december 2013

Kola

Det har varit en tuff vecka och än är jag inte över vattenytan helt. På god väg men inte där riktigt än.

I helgen var jag riktigt illa. Hade så ont så jag funderade på hur jag skulle fortsätta orka kämpa.

Men jag är en kämpe och jag behöver bara en tids vila så trampar jag på i kvicksanden igen. Stå still är farligt.

Måste tänka på att inte trampa för hårt bara så jag inte faller dit igen.


Maja har tänkt ge bort lite hemgjort godis till sina vänner såhär i juletid.

Jag hittade ett nytt recept på kola som lät gott. Man måste testa innan man ger bort så jag tänkte passa på att göra en sats när Maja var i skolan.

Jag stod i affären och kunde inte komma ihåg hur mycket choklad det hade stått i receptet. Blockchoklad kom jag ihåg att det skulle vara men sedan då?

Jag tog två förpackningar 175 gram ljus blockchoklad. När jag kom hem upptäckte jag att det skulle vara 500 gram choklad. Så jag stoppade ner 100 gram 70% mörk choklad också.

500 gram blockchoklad
1 burk (397 gram) sötad kondenserad mjölk
75 gram smör

Smält allt i vattenbad.


Klä en form 20*30 centimeter med bakplåtspapper.
Häll i kolan.


Ställ i kylen tills kolan stelnar.
Skär sedan i bitar.
Vira bakplåtspapper runt varje kola. Om det nu blir några över när familjen fått smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar