söndag 22 december 2013

Mjau från katt

Ligger i sängen och hör hur en katt konstant skriker. Mjauandet är svagt och jag tänker:

Släppte någon ut Alfons igår?

Han brukar vara inne om nätterna och komma till mig mellan 3-5 för att ha sällskap när han äter lite och sedan vill han bli utsläppt.

Ligger en bra stund men mjauandet är konstant och jag bestämmer mig för att släppa in Alfons. Vill inte att han ska hålla grannarna vakna.

När jag kommer ut ur sovrummet möts jag av:

-Mjau!!

Alfons ligger i hallen. Det är inte han som skriker ute.

- Har du kompis ute som kallar på dig?undrar jag och klappar honom.

 Jag återvänder till sängen. När jag ligger där börjar jag fundera på ljudet.

Är det ett mjau?

Ju mer och noggrannar jag lyssnar hör jag.

Vid varje snarkande inandning gubben gör kommer också ett ljust ljud. Det är mitt "mjau".

Vilken knäppskalle jag är. Inte höra skillnad på en katt som jamar och en astmatisk gubbe som snarkar.

Jag måste få honom att kontakta en läkare. Det är nog 10 år sedan han slutade gå till astmamottagningen och lika länge sedan han ätit medicin.

Konstigt att en gubbe som inte kan gå i en trappa utan att flämta inte själv tar tag i problemet.

Nu är det dags att försöka sova lite till. Sömn detta dilemma. Detta gissel. Tänk att få sova mer. Tänk att få sova någon timme åt gången. Vilken utopi att få sova 3 timmar i ett sträck. Tänk vilken lycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar