måndag 9 december 2013

Fetaostfylld kycklingfilé



Tänk, jag orkade laga mat. Och jag tyckte det var roligt.

Hade inte allt jag hade tänkt ha i men det blev gott i alla fall.

Lite soltorkade tomater och några svarta oliver hade varit gott bland kycklingen.

Servera tillsammans med klyftpotatis eller potatisgratäng hade passat bra. Jag gjorde det enkelt för mig och kokade pasta.

Tur gubben och Max kom hem så jag fick hjälp att hålla av pastavattnet och skära salladen.

1,1 kg kycklingfilé
3 paket bacon
6 dl vätska (grädde, creme fraiche eller/och mjölk)
(eventuellt 1 msk maizena)
2 msk kycklingfond
2 msk soya
1 krm svartpeppar

Skåra kycklingen och fyll fickan med fetaost.
Linda bacon om filén och lås med grillspett.


Bryn runt om och lägg över i en ugnsfast form.


Vispa ihop vätska, fond, soya och svartpeppar. (för tjockare sås behövs lite redning)
Häll över kycklingen.
Gratinera i ugn i 220 grader i 20-25 minuter.
Vänd några gånger under tiden.

Servera med pasta och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar