fredag 20 december 2013

Köttbullar


Stekte köttbullarna för att få färg runt om och efterstekte sedan i ugn. Glömde bort köttbullarna, så de fick lite väl mycket färg, när jag tittade till lille Rex som vägrar komma fram från under Magdas säng. 

När Max kom hem la Rex sig på rygg och gnydde och beklagade sig:

- Om du bara visste vad de har gjort med mig! Förstår du vad jag har fått utstå? Stackars lille mig!

Men sedan kröp han in under sängen igen. 

När gubben kom hem försökte han locka fram hunden men han fick bara en sur blick.

Vi får väl låta honom få lite tid. Vi har ju varit elaka vid honom idag. Han behöver nog sova "ruset" av sig.

Sch, tala inte om för Maja att jag stal lite groddar från henne. Hon kanske inte märker något.

1 kg köttfärs
2 ägg
1 dl ströbröd
2 dl grädde eller mjölk
3 vitlöksklyftor
1 stor gul lök
1 msk fond
1 tsk salt
2 krm peppar

Hacka löken (gul och vit) och stek mjukt.
Blanda ströbröd, grädde och fond i en bunke och låt svälla.
Blanda samman köttfärs, lök, ägg och kryddor.
Blanda ihop allting.
Låt stå en stund och rulla sedan köttbullar. Går lättare om man är lite fuktig om händerna.
Stek på spisen eller i ugnen på en plåt 175-200 grader i 45 minuter.

Servera med råstekta potatis, brunsås och grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar