tisdag 13 maj 2014

Ajvarkyckling


Det fanns bara tunnskivade eller tvådelade kycklingfiléer i affären. Jag ville ha vanliga kycklingfiléer men valde tillslut tvådelade. Förpackningen måste varit felmärkt.Om det inte var de tunnskivade som låg i förpackningen så undrar jag verkligen hur de ser ut. Genomskinliga? För i min förpackning med tvådelade kycklingfiléer låg det tunnaste slamsor jag varit med om. Hann knappt ner i stekpannan förrän de var klara. Lät dem bara vara i ugnen så att såsen blev varm. Tror att tunnskivade eller tvådelade är bra till annat som till exempel rulader men absolut inte till detta.

700 gram kycklingfilé
1 1/2 dl ajvar relisch (jag tog 1 dl stark och 1/2 dl mild ajvar)
1 1/2 dl creme fraich
1 dl Gott-i-maten (grädde/vatten/mjölk)
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
persilja

Stek kycklingfilé snabbt.
Lägg över i en ugnsform.
Blanda samman ajvar, creme fraiche, vätska, salt och svartpeppar.
Häll blandningen över kycklingen.
Gratinera i ugn i 220 grader i 5-10 minuter eller tills kycklingen är klar.
Hacka persilja fint och strö över innan servering.

Servera med klyftpotatis och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar