söndag 11 maj 2014

Fetaostbiffar



Idag var det dags för utfärd med Max. Hans flickvän Lotta hade uppvisning med sin gymnastikförening. Hon både tränar själv och är ledare för barn.

Roligt att titta på alla duktiga gymnaster men jag blev ledsen. Just idag var jag inte i psykisk balans för att se andra göra saker som jag själv tycker ser kul ut. Jag vill också kunna.

Förutom att min kropp inte gillade sitta flera timmar på en träbänk så kände jag mig så värdelös. Att inte orka, att inte klara av saker fast man vill. Behöva gå med krycka bland alla människor.

Det är, förutom smärtan i kroppen, en sorg i själen och tyvärr kom gubben i vägen och fick sig en ordentlig utskällning.

Jag känner mig så fruktansvärt misslyckad och ynklig.

Efter utbrott, tårar och en försiktig kram från gubben var jag helt färdig. Fysiskt och psykiskt.

Gjorde många biffar så att både gubbe och Max har till matlådan i morgon.

Det är svårt att planera mat i den här familjen. Ena dagen är vi 2-3 medan nästa dag är det 7-8 personer till middag. Tur att jag brukar ha att ta av ifall vi blir många.


2 kg nötfärs
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
1 dl ströbröd
2 dl Gott i maten (vätska)
2 ägg
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 msk kalvfond
2 paket fetaost

Blanda ihop ströbröd och vätska. Låt svälla.
Hacka löken och fräs mjuk. Låt svalna.
Blanda ner ägg i ströbröd.
Smula ner fetaost.
Tillsätt köttfärs, lök, fond och kryddor.
Forma till biffar och stek 3-5 minuter per sida beroende på storlek.

Servera med kokt potatis, sås och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar