tisdag 20 maj 2014

"Vibrerande" muskler

Jag har väldigt svårt att förklara detta problemet eller jag kanske ska kalla det symtom.

Det känns i musklerna precis som efter ett träningspass. Efter att du ansträngt dina muskler till max.

De står liksom och vibrerar i kroppen.

Jag som är van vid smärta kan inte påstå att det gör ont. Det är mer ett obehag. En konstig trötthet och svaghet.

Att musklerna känns såhär eller beter sig så är inget konstig. Om du har använt dem.

Om du den senaste timmen lyft skrot, suttit på en träningscykel eller sprungit på ett löpband är det klart att dina muskler är trötta och svaga.

Men mina muskler gör så till och med när jag ligger och sover.

Kan vakna på nätterna av att musklerna står och vibrerar kroppen.

Jag har inte fått något riktigt svar av läkarna för som doktorn på reumatologen sa så tillhör jag de där ovanliga patienterna.

Många gånger tror jag läkarna bara antar. Det är inte lätt att veta vad som är orsaken när man som jag har många olika diagnoser som kan vara anledningen.

Time will tell!

Det jag har fått förklarat är att jag har förhöjda muskelenzymer i blodet. Vad det beror på kan de inte svara på men de pratar om sönderfall av muskelfibrer. Misstanken är att min diagnos MCTD har stulit lite från myosit.

Myosit är muskelinflammation som leder till muskelsvaghet i ben och armar samt smärta i musklerna.

Som vanligt får vi avvakta och se. Jag kämpar på.

Gubben frågade mig irriterat häromdagen hur läkarna skulle veta att jag mår dåligt. Jag hör inte av mig till dem. Då måste de tro att jag mår bra.

Har inte tänkt på det på det sättet.

Jag åker till doktorn. Förklarar att jag inte mår bra. Dr pratar, vet inte vad hen ska säga och ger mig ingen lösning. Alltså fortsätter jag att kämpa. Tills jag inte orkar kämpa mer. Och så börjar det om igen. Kämpa tills jag inte orkar kämpa.

Det låter som ett otroligt korkat sätt. Men jag är inte människan som ringer och ringer.

- Om jag varit du hade jag stått och dragit i handtaget varje dag, säger gubben. Hjälp mig! Hjälp mig! Hjälp mig! Hur ska de veta att du mår dåligt? Du är ett mysterium för dem och när det är en patient med konstig smärta blundar läkarna. De vet inte vad de ska göra.

Ibland kommer han med otroligt bra grejer.

Jag får nog ringa och säga att jag inte mår bra. Att jag faktiskt inte orkar kämpa länge till. Att jag måste ha hjälp. Att någon måste ta tag i mysteriet Lotta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar