onsdag 21 maj 2014

Besvikelse och korv



Idag åkte jag tvärs över Skåne till Malmö för att besöka skolan jag vill gå. Skolan välkomnar mig men jag har fått avslag från kommunen med motiveringen att de inte enligt lag är skyldiga att tillhandahålla yrkesutbildningar för vuxna. Samt att det inte fanns pengar i budgeten för att prioritera den grupp som jag tillhör.

Vilken grupp är det?

De som riskerar bli en belastning för samhället? De som inte längre drar in någon skatt till kommunen?

Jag vill få en utbildning och ett yrke som jag kommer att klara av med min hälsa. En möjlighet till inkomst under de 20 åren jag har kvar att arbeta.

Mannen som är utbildningsansvarig på skolan lugnade mig och sa att han hade ett alternativ. De kunde ordna så att utbildning blev en lärlingsutbildning och det var en helt annan pengapåse.

Medan jag satt på kontoret ringer han rektorn på komvux i min hemkommun.

Han försökt förklara och diskutera men efter ett tag avslutade han samtalet.

- Den mannen ljuger. Det finns bara ett sätt. Flytta!

Tänk att jag blir uppmanad att flytta från kommunen som jag är född och uppvuxen i.

- Jag har aldrig varit med om en så dålig kommun som din. Vi har elever från hela Sverige och jag har aldrig varit med en värre kommun än din. Flytta!

Jag skämdes. Skämdes över min hembygd som jag alltid varit stolt över.

Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare. Jag måste smälta detta lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar